Sinterklaas Taart

 Vandaag laat ik jullie iets anders zien dan een kaart.
De afgelopen tijd was ik druk bezig met het maken van deze gave sinterklaas taart.
Het eindresultaat vind ik zo gaaf geworden, hij staat nu gezellig in de huiskamer.
In deze blog neem ik jullie mee, hoe ik deze taart gemaakt heb!


Als eerste pakte ik een grote plaat piepschuim. Hieruit sneed ik steeds 3 rondjes uit van 3 verschillende maten. Hoeveel rondjes je uit snijd van 1 maat, hangt af hoe dik je piepschuim is en hoe hoog jij je taart wilt maken.

Vervolgens plakte ik de zelfde maat rondjes op elkaar en liet ik het drogen.

Toen alles droog was pakte ik een bolletje Jute touw, dit haalde ik bij de action.
Ik wikkelde het jute touw, om het grootste en het kleinste taartdeel heen, ook de bovenkant nam ik mee.

Het middelste deel bekleedde ik met zwart fleece deken, ook deze deken komt bij de action vandaan.
Je kunt dit natuurlijk ook met vilt of iets anders doen, het zwarte fleece deken had ik nog over van een ander hobby project, dus kon ik het mooi gebruiken voor deze taart. 
Wanneer je het zwarte fleece om de taart doet, moet je geduld hebben en alles heel strak aantrekken. Als je alles strak aantrekt krijg je geen 'kreukels' aan de zijkant van de taart.
Ik zette stukje voor stukje aan de onderkant vast met knopspelden, totdat alles strak was, daarna zette ik alles vast met wat lijm. 

  
  

    
Nu is de basis van mijn taart klaar, ik stapelde de taartdelen op elkaar en plakte dit vast met veel lijm.
Vervolgens maakte ik een led snoer om de taart heen, deze led snoer is 5 meter en komt bij de Action vandaan.
Onderin de taart heb ik een vakje uitgesneden, waarin ik het batterij kastje kon verstoppen. Zo zie het kastjes gelukkig niet, en kun je hem toch makkelijk aan zetten.



Vervolgens maakte ik cadeautjes voor op de taart. Deze cadeautjes maakte ik met piepschuim, glimmend inpakpapier en mooie lintjes. 

Daarna maakte ik kleine jute zakjes voor op de taart, deze zakjes maakte ik met een rol jute. Deze naaide ik dicht en vulde ik met wat papier. Zo lijken ze goed gevuld, ik knoopte ze dicht met Jute touw.

De pepernoten had ik nog over van de sinterklaas krans die ik vorig jaar heb gemaakt.
Deze maakte ik van brooddeeg, daarna schilderde ik de pepernoten.



Op het bovenste taart deel zit een wit jutte lintje en op het onderste taart deel een zwart jute lintje.
Doordat ik geen goede lintjes kon vinden, ben ik zelf mijn lintjes gaan maken, Ik heb een stuk jute touw afgeknipt en deze zwart en wit geverfd, met soms wat kale stukjes zodat het een echt oud jute touw lijkt.

Het middelste lint op de taart heb ik ook zelf gemaakt. Ik pakte een wat dikker lint en rafelde dit wat af, voor een oude look. Ik stempelde met de ByMarleen stempel 'Pieten post' de tekst op de lintjes.


Op de taart moesten natuurlijk ook Pieten, Sinterklaas en het Paard Ozosnel.
Ik maakte het Paard Ozosnel van wasknijpers, 4 normale wasknijpers voor de poten en 1 ouderwetse wasknijper voor de oren. Het is eigenlijk meer een ezel geworden.


Sinterklaas en de pieten maakte ik met Peg Dolls. Ik gebruikte de mallen van Marianne Design 'LR0565' & 'LR0446' om een deel van de kleren mee te maken.

  

Nu alle onderdelen af zijn, is het tijd om alles op de taart te zetten. Ik plakte alles vast met een lijmpistool.


Ik ben super blij met het eindresultaat geworden, hij staat elke avond gezellig in de huiskamer aan!


Fijne Sinterklaasweken!!

Reacties